De Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigt de omgevingsvergunning voor Brussels Airport vanwege procedurefouten. Bond Beter Leefmilieu is tevreden dat de uitbating van de luchthaven zo opnieuw op de politieke radar komt, maar is teleurgesteld dat de Raad niet op de inhoudelijke argumenten inging. Het is nu aan de Vlaamse overheid om haar huiswerk grondig te maken: alleen door de impact op gezondheid, natuur en klimaat aan te pakken, wordt een vergunning rechtszeker.
Omdat de milieuvergunning voor Brussels Airport gold tot en met 8 juli 2024, vroeg luchthavenuitbater Brussels Airport Company (BAC) een nieuwe vergunning aan bij de Vlaamse Regering. Die vergunde de verdere uitbating, maar verplicht BAC om extra milieuvoorwaarden na te leven.
De Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigde de vergunning op basis van het beroep dat ingesteld was door Brussels Airlines. De Raad oordeelde dat de vereiste procedure voor het opleggen van exploitatiebeperkingen, de zogenaamde “evenwichtige aanpak” niet correct gevolgd werd. De uitbating van de luchthaven blijft wel nog mogelijk tot 2029, om de Vlaamse overheid toe te laten de correcte procedure te doorlopen. De bepalingen in de de vergunning blijven tot dan geldig met uitzondering van de verplichting voor BAC om jaarlijks tien miljoen euro te betalen aan spoorwegbeheerder nv Infrabel. Die laatste moest het jaarlijkse bedrag gebruiken om de diabolotoeslag voor de treinreizigers te verminderen. De Vlaamse Regering kon de financiële last alleen maar opleggen als een stedenbouwkundige verordening dat ook toelaat. Dat is niet het geval.
De Raad ging dus niet in op de inhoudelijke bezwaren van de milieubeweging en de omwonenden waaronder STERREBEEK 2000. Dat is jammer, want die gaan over de essentie. “Het uiteindelijke doel is een goed onderbouwde en toekomstbestendige vergunning, mét sluitende garanties op vlak van gezondheid, klimaat en leefmilieu. Dat is niet alleen in het belang van de 109.000 omwonenden met ernstige slaapverstoring; ook de luchthaven heeft alle baat bij een rechtszeker kader,” stelt Benjamin Clarysse, beleidscoördinator bij Bond beter Leefmilieu.
Het is nu aan de Vlaamse overheid om haar huiswerk grondig opnieuw te maken. Cruciaal is dat ze niet alleen uitgaat van groei, ten koste van alles, maar ook van andere scenario’s, die de gezondheid van de omgeving wel waarborgen.
Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat een afbouw van nachtvluchten, waarin naburige luchthavens ons al voorgingen, nauwelijks jobs kost en zelfs tot meer kwaliteitsvolle banen kan leiden. Het is hoog tijd om naar de Hoge Gezondheidsraad te luisteren en deze afbouw grondig te overwegen. Enkel een vergunning mét afdoende voorwaarden voor onder meer stikstof, geluid en klimaat, kan rechtszekerheid bieden. De bestaande vergunning eenvoudigweg afstoffen, zou uiteraard ongepast zijn.