Infoavond in samenwerking met Natuurpunt Zaventem-Kortenberg en en Decibel 25L- Kortenberg
Begin december 2010 zorgde een fictieve studie voor heel wat opschudding in de Rand.
Er werden immers voorspellingen voor het jaar 2040 gemaakt met een ontdubbeling van de ring rond Brussel en het wegvegen van woonzones ten voordele van bedrijven.
Uiteindelijk bleek het om een actie van Greenpeace te gaan.
Greenpeace wou door het schokeffect in deze campagne de mensen uit de regio waarschuwen. Zij moeten weten welke plannen voor de regio er écht achter de verbreding van de Brusselse ring schuilen.
Tal van logistieke plannen in het kader van de bredere ambitie om van Vlaanderen nog meer de logistieke draaischijf van Europa te maken, een scenario voor de uitbreiding van de luchthaven en plannen voor megawinkelcentra liggen op tafel.
Ze zullen een nefaste invloed hebben op de fileproblemen én de leefbaarheid in de regio. Zo berekende Greenpeace dat alleen al de plannen voor logistieke terreinen maar liefst 91.560 bijkomende vrachtwagens per dag zullen aanzuigen. Ook de geplande winkelcentra zullen bijkomend verkeer aantrekken, zodat de files oplossen een utopie wordt. Zo dreigt de luchthavenregio op termijn daadwerkelijk onleefbaar te worden.
“De overheid moet het debat op een ernstige manier voeren, met alle kaarten op tafel”, zegt Joeri Thijs. Het mag geen nauw en technisch debat blijven over hoeveel rijstroken en het scheiden van lokaal en doorgaand verkeer.
Joeri Thijs gaf meer uitleg geven over de drijfveren die volgens Greenpeace schuilgaan achter een verbreding van de Brussselse ring en lichtte toe welke duurzame oplossingen voor de fileproblemen worden voorgesteld door Greenpeace.